Konrad Lussar - en favorit bok

Förra året fick vi ett recesionsex av Konrad Lussar, skriven av Åsa Mendel-Hartvig och illustrerad av Caroline Röstlund från Olika förlag. I trebarnskaoset förra julen hann den aldrig komma med här på bloggen. Nu i somras fick jag för mig att testa att läsa den för Ester då ett år för att se hur hon uppskattade den som ettåring. Detta för att kunna jämföra läsning nu när hon är 1,5år.

Foto: Annajanson
 Boken handlar om Konrad som förbereder sig för att lussa nästa dag. Det sköna i boken är att det är lika självklart att Konrad kan vara lucia som stjärngosse. Det är inte könet som bestämmer utan barnet, precis som det ska vara tycker jag. Ok, i vuxna luciatåg föredrar jag nog en kvinnlig lucia, men i barnens luciatåg tycker jag att alla ska få vara vad de vill!

Ester älskade boken från första stund och den var länge en av de böcker hon valde först vid godnattsageläsning. Lagom många ord på varje sida för att en ettåring inte ska hinna tröttna och som grädde på moset en sång rad på försa sidan och en på sista sidan. Tilläggas kanske ska att Ester har gillat att lyssna på bokläsning tidigt och älskar musik. Tvivlar lite på att Arvid nu tre år skulle gillat den på samma sätt då hann började lyssna på bokläsning senare.

Boken är fortfarande en favorit hos dottern och konstigt nog är den en av de där böckerna jag tycker är helt ok att läsa om och om igen. Kanske för att den handlat om julen, men tror ändå att det är något annat. Den är bra helt enkelt! Rekommenderas starkt om du vill ha en bok med jultema att läsa för din 1-3åring.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller