Flytande ekologisk jultvål

Att hitta ekologiska hårdtvålar med juldoft har jag gjort flera gånger, men flytande har varit lite värre. För även om hårdtvålar kan vara bättre innehållsmässigt kan jag ibland föredra att ha en flytande tvål om man har gäster, annars kör vi mycket med fasttvål. På formex hittade jag två företag som gör ekologisk flytande tvål hos två företag, Hing Organics och Klockaregården.

På Hings organic kan man läsa följande: WE REFUSE TO USE: paraffin - petroleum - GMO - perfyme - SLS - mineral oil - toxic colorants - parabens. Bra tycker jag! Produkterna produceras förhand i Piteå.


Deras juliga flytandetvål heter Winter och doftar Kanel och apelsin. Funderar du på att köpa kan du hitta den HÄR.

Så här ser deras flytande tvålflaskor ut, tyvärr har ajg ingen bild på just Winter doften. Foto: Annajanson
 Klockaregårdens hemsida kan man läsa följande; Våra produkter ska vara av allra högsta kvalitet, ekologiska så långt det går, alltid ha en funktion eftersom hudvård ska vara effektiv, naturlig och enkel. På formex berättade de att just deras flytande jultvål marknadsför de som ekologisk, men inte alla av deras andra produkter ifall de inte innehåller ett väldigt stor del ekologiska ingredienser. Med andra ord lät det som att även om deras produkter inte har en eko stämpling så är de ofta väldigt nära, eller kanske till och med är där om man jämför med andra ekologiska varumärken.

Klockaregårdens hade två olika, dels en som hette Ljuvlig Jul som doftar lavendel, citrus och gran och även Julpuss som jag i skrivande stund inte kommer ihåg vad den doftade och inte hittar information just nu om. Hittar ingenstans man kan köpa dem ännu, men förmodligen kommer de dyka upp HÄR.
Foto: Annajanson
Jag har inte testat någon av tvålarna från Hing Organics eller Klocakregårdens, men är mycket intresserad av att göra det och någon av dem kommer troligtvis köpas in i höst att ha i badrummet i december! Fortsättning följer...

Kanske har ni något tips på en flytande ekologisk/naturlig jultvål, fyll gärna på i kommentarsfältet nedan! Eller kanske undrar varför jag väljer ekologisk framför vanlig tvål. Lite av det jag tänker kring det har sammanfattats bra hos Naturligt Snyggt, läs HÄR.

Kommentarer

Hej! Jag såg din kommentar på Julpussars inlägg om att tänka annorlunda kring julshoppinghysteri, att du höll med, och blev glad. Det är så skönt att möta andra människor som vill göra något för miljön! Tänkte därför att jag måste kolla in din blogg och blev så glad när jag hittade kategorin "Miljövänlig jul", för även jag skulle vilja landa mer i det: att inte köpa, köpa, köpa, som julen verkar handla om för många (särskilt affärer). Jag följer gärna den här kategorin och din blogg. :) Och så vill jag säga TACK för att du bryr dig! :)
Anna sa…
Kul att du gillar vad jag skriver om och då främst miljövänlig jul! LIgger mig varmt om hjärtat och försöker tänka att komma från köphysterin runt jul även om det är ganska svårt ibland.

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller