Årets glöggsmaker och en fascination

Jag är fascinerad över hur många (ja alla julgalningar speciellt då) är på helspänn när Blossa släpper sin årgångsglögg, inklusive jag som inte ens gillar starkvinsglögg. Kan det ha att göra med att det är en av de första juliga sakerna som är mer legitimt att prata om? Pressvisningarna duggar annars tätt hos andra företag, men även om det är pressvisning är det fortfarande lite hyschhysch om vad som komma skall hos flera företag. De skyltar inte med julen än helt enkelt. Så något med att företaget själva pratar om deras julnyhet borde det vara. Eller vad säger ni? Varför blir Blossas glöggsmak en sådan snackis?

Bild: Blossa
Flera företag med drickbart och juligt hakar på i dagarna runt Blossa släppet och jag förstår dem, visst är det lite julhypat runt de dagarna runt Blossa släppet. Eller valde de datum innan Blossa? Hmmm..


Tillbaka till själva glöggen. Blossas glögg är i år med smak av kråkbär som ger en friskhet, björsksirap från björsav som ger sötma och lite rökighet. Undrar över om Kråkbär verkligen kan ge så mycket smak då den inte smakar speciellt mycket direkt från naturen. Men jag är nyfiken, mer nyfiken än på länge. Så kanske kan jag få smaka den hos någon, för det blir nog ingen hemma hos oss. Ett stort plus till Blossa för den snygga falsk designen av Petra Börner. Det där med flaskdesign kan de verkligen! Känns sådär juligt lyxig i mörkgrönt och guldigt. Läs mer om glöggen HÄR.



Bild: Saturnus




Saturnus släppte flera nyheter ungefär samtidigt och där är jag mest intresserad av deras finaste glögg i liten flaska. Varför gör inte fler i liten flaska för vem dricker egentligen upp en hel flaska om man oftast delar den som jag med min man? Inte vi iaf och denna lilla känns perfekt. Det enda minus är väl att jag saknar en KRAV-märkning på den som det för övrigt är på flera av deras sorter med högre alkohol innehåll. Saturnus kommer även med en Polkagrisglögg, går inte hem i tanken här. De godast glöggerna brukar vara de bär- och fruktinspirerade. Så då tror jag mer på deras nya glögg med Åkerbär. Vilket leder vidare till, vem av Saturnus och Blossa kom på sin smak först? Förvisst påminner kråkbär och åkerbär varandra lite när man tittar på kännedom hos svenska folket, var den växer och att båda utgått från den svenska naturen!? Läs mer om Saturnus glöggnyheter HÄR.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller