Lakritskolor

Jag har inte gjort kolor förut, varför förstår jag ej får det var ju både gott och ganska enkelt! Gillar att receptet inte har några konstiga ingredienser utan att allt brukar finnas hemma hos oss. Här kommer receptet för er som är nyfikna! Jag använde 0,75dl turkisk peppar enligt mitt grundrecept, men man kan med fördel öka andelen om man gillar lakrits. Vill man göra dem mer festliga - dopp dem i choklad och strö havssalt över. Annars är det även fint att lägga dem i bakplåtspapper tycker jag och de blir även mycket lätt hanterliga på det viset.

Foto: Annajanson

- Lakritskola - 


Ingredienser till ca 60st
  • 3 dl  vispgrädde
  • 3 dl  strösocker
  • 1 dl  sirap
  • 1 msk  kakao
  • 0,75-1,5dl dl  turkisk peppar
  • 2 tsk  smör

  1. Klä en form, ca 20 x 20 centimeter, med bakplåtspapper.
  2. Krossa karamellerna i en mortel.
  3. Blanda grädde, socker, sirap, kakao och de krossade turkisk pepparkaramellerna i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka kraftigt utan lock och utan att röra tills termometern visar 117–120 grader eller tills smeten klarar kulprovet. Det tar ca 15 minuter i en vid gryta. Rör om då och då.
  4. Rör ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kolan kallt att stelna.
  5. Skär eller klipp kolan i bitar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller