Vika stjärnor

2008 skrev jag om att vika en stjärna. Stjärnan är fin både gran och ris, men även som dekoration i julgrupper eller på paket. Jag har upptäckt att min länk inte fungerar längre. Därför har jag nu fixat en egen beskrivning, hoppas ni hänger med i svängarna och får till några fina stjärnor.

Foto: AnnaJanson
 1. Du behöver fyra pappersremsor ca 1cm breda och A4 sida lång.
2-3. Vik alla remsor på mitten. Fläta ihop remsorna och dra ihop så att de bildar ett rut mönster.
4-5. Vik en remsa över i taget.
6. Sista remsan lirkar du in under den första remsan du vek.
7. Vik den översta högra remsan så att den bildar en triangel.
8. Vik sedan remsan nedåt så att det skapas en andra triangel.
9. Nu ska remsan under den första maskan.
10. Dra försiktigt åt remsan så att den bildar en liten stjärnudd.
11.Fortsätt att göra likadant med de andra remsorna (de till höger).
12.  När alla remsor är vikta på ena sidan vänd på stjärnan och gör likadant på andra
13. Den här bilden visar hur det ser ut när alla uddar är vikta.

Foto: AnnaJanson
 14.  Vik över den översta högra remsan till andra sidan.
15. Remsan som ligger nere till höger viks upp
16. och sedan snett bakåt för att bilda en triangel.
17.  Sedan ska remsan lirkas in under den remsa som först viktes upp.
18. Dra åt så att det bildas en liten udd.
19-21. Gör likadant med de andra remsorna. (Vik över nästa remsa. Bilda en triangel av den remsa som ligger före. Lirka igenom remsan under den remsa som du först vikte upp).
22. När ena sidan är klar är det bara att vända på stjärnan och göra likadant på andra sidan. Så här ser det ut när även andra sidan är klar.
23. Nu är det bara att klippa av remsorna som sticker ut från uddarna.
24. Klar!


Kommentarer

Vilket bra tips, detta ska jag testa om jag hinner. Har tusen olika pyssel jag vill göra innan jul så det är bäst att sätta igång
axelina sa…
Oh tackar för tipset, jag har kunnat göra såna men helt glömt hur man gör. Men nu blir det pyssel!

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller