Julkula i papper

Utanför snöar det och julstämningen fortsätter även idag =). Att julpyssla tycker jag är perfekt när snön yr utanför. Dagens pyssel är julkulor i papper som går att hänga i granen, vid ett skåp eller kanske i ett fönster!? Det som behövs är ett fint papper, lite grövre tråd/snöre, stor stoppnål samt sax. Resultatet blir ungefär så här:

Foto: AnnaJanson

Foto: AnnaJanson

1. Klipp ut 8st pappersremsor i önskad storlek. Mina var ca 13 cm långa och 1,2cm breda. Ibland kan pappret ha ett mönster som är perfekt att klippa efter för att få raka kanter på remsorna.
2. Klipp av en längre bit tråd, trä på nålen i ena ändan och knyt en knut i andra. Trä sedan på varje remsa på tråden. Tänk på att om pappret har ett mönster ska det vara ner mot knuten för att det ska synas sedan.
3. När alla remsor är på trädda, knyt ihop pappersremsorna med en knut även på andra sidan. Måtta sedan ungefär hur stor diameter du vill ha på kulan och knyt en knut där. Trä sedan på andra ändan av pappersremsorna.
4. När alla remsor är på trädda även i andra ändan, dra ner dem till knuten du gjort på tråden och knyt en knut även på andra sidan. Dra isär pappersremsorna och så får du en julkula i papper!

Jag förklarar gärna mer om hur man gör om beskrivningen är svår att förstå. Skriva i så fall i kommentarerna.

Kommentarer

Åsa sa…
Vilken jättesnygg och jätteenkel grej att göra! Bra och tydlig beskrivning dessutom :-)
Tulipa sa…
Vad du är fiffig och pysslig!

Kul!

Och fint förstås:))!

Kram Mariette
Ellen sa…
Har du gjort den själv? Gud va duktig och på hittig du är, den var verkligen jättefin!

SV: Jaa lussebullar/lussekatter (vet inte vad som är rätt namn haha) är verkligen det godaste som finns!
Anna sa…
Trevligt att ni gillade pysslet! Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för att komma på papperskulorna helt själv, men jag har gjort några egna lösningar som jag tycker funkar bra =).
Vilken härlig blogg för oss julälskare!!

Mysigt med julpyssel. Ska spana in din "Baka"-kategori nu =)

Ha en fortsatt fin dag!

Kraam Katta

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller