Julbinderikurs

Som jag nämt för ett tag sedan var jag på en julbinderikurs för ca 3 veckor sedan som var mycket rolig, intressant och lärorik! Helt värd pengarna som det kostade enligt en blomtok som jag. Det var Munkeröds floristutbildning som höll i kursen i gbg och den höll på 2 kvällar, ca 4 timmar vardera. Under de två kvällarna hann vi göra fyra arrangemang samt få massa inspiration och tips. Vi fick bland annat se massa fina blommor och arrangemang och fick vet att snittblommor blommar över fortare om det finns en gran inne (visst inte jag). Snittamaryllis behöver man knyta ett snöre/tråd längs ner på stjälken för att de inte ska spricka upp och bli sådär lagom snygga. Det som jag åstakom under kvällarna såg ut följande (gjorda efter floristläraren, dvs alla använde samma form och material, men med lite egna idéer);





Foto: AnnaJanson

Det roliga med blommorna/kransen var att de stod sig länge (halvmånekransen och buketten där jag bara bytt rosorna står sig förfarande). Kransen har visserligen torkat, men det syns inte fören man kommer nära och känner på den. Amarylisen höll sig fin i nästan två veckor. Kan verkligen rekommendera deras kurser om du funderar på en kurs till nästa jul. De har även andra blomsterbinderikurser under året, samt en floristutbildning.

Kommentarer

Anonym sa…
Så tjusigt! Verkligen ett bra tips inför kommande jul. Har själv funderat på att gå någon liknande kurs men det har inte blivit av :)
Helen sa…
Jag skulle gärna gå en sådan kurs. Lite långt att åka för en kvällskurs bara.

Populära inlägg i den här bloggen

Vika papperspåse

Pärla julsaker

Smällkarameller